Norsk Polarinstitutt signerte i dag avtale med det norske rederiet Silver Liner om å benytte deres fartøy Silver Mary som forsyningsskip til Norges forskningsstasjon Troll i Dronning Maud Land.
– Norsk Polarinstitutt er ansvarlig for driften av Troll forskningsstasjon. Helårlig drift, også gjennom en tøff antarktisk vinter, avhenger av sikre og gode forsyningslinjer sjøveien, sier direktør i Norsk Polarinstitutt, Camilla Brekke.
– Silver Liner ble valgt etter å ha blitt vurdert å ha levert det beste anbudet, sier Brekke.

Direktør for operasjon- og logistikkavdelingen Erland Loso og direktør Camilla Brekke fra Polarinstiutttet. Foto: Stig Mathisen / Norsk Polarinstitutt
Hvert år sendes drivstoff, mat og øvrig utstyr til stasjonen i konteinere over Sørishavet. Alt av forsyninger løftes av forsyningsskipet og oppå iskanten ved kysten av Dronning Maud Land før det fraktes med beltevogner de nesten 300 kilometerne inn til selve forskningsstasjonen.
– Å drifte forskningsstasjon i Antarktis er en logistisk krevende operasjon, sier Erland Loso, direktør i operasjon- og logistikkavdelingen i Polarinstituttet.
– Vi kan fly inn forskere, noe gods og øvrig personell i sommersesongen, men utstyr som maskiner og konteinere med drivstoff krever godsskip med stor lastekapasitet. Silver Mary kan gå i is, har tilstrekkelig med plass, samt kran til å løfte godset opp på iskanten og er dermed godt egnet til formålet, sier han.
Avtalen med rederiet har en ramme på inntil 10 år. Norsk Polarinstitutt har også tidligere benyttet Silver Liner i forbindelse med forsyninger til Troll forskningsstasjon. Transportkostnadene sjøveien, hvor leie av forsyningsskip også inngår, har en totalramme på ca. 30 millioner kroner i året.
For mer informasjon, kontakt: direktør Camilla Brekke på mobil: 915 88 660

Troll forskningsstasjon i Dronning Maud Land, Antarktis. Foto: Trine Lise Sviggum Helgerud / Norsk Polarinstitutt