Med 15 laboratorier som kan huse de fleste forskningsdisipliner, og med noen av de mest omfattende utstyrspakkene som er levert til et forskningsfartøy, skal skipet overvåke miljø- og klimatilstanden i havområdene i Arktis og Antarktis.
Topp moderne forskningsfasiliteter
Fartøyet har ekkolodd som kan gi informasjon om detaljer på havbunnen. Videre har fartøyet fjernstyrt ubåt som kan gå ned til 6000 meters dyp, helikopterdekk, seismikk, trål og kan sende ut værballonger som tar profiler av atmosfæren. Det er stor kapasitet til kontainere, last og forsyninger til felt. Skipet har også «moonpool» slik at man kan åpne ei luke i bunnen og sende utstyr ned i vannet selv om skipet skulle være frosset inne i havis.
Skipet er konstruert med stålplater som er opp til 40 mm tykke. Isbryterbaugen i kombinasjon med mye maskinkraft, gjør at fartøyet kan holde 3,5 knop jevn fart gjennom én meter massiv is. Blir forholdene vanskeligere er skroget dimensjonert for at fartøyet kan hente fart, ramme inn i havisen og klatre opp på den for å bruke tyngden til å knekke isen ned.
Lite utslipp og topp sikkerhet
Fartøyet er bygd etter de siste reglene for sikkerhet. Med topp moderne motorer, er det også lite utslipp. Skipet har dobbelt skrog slik at det ikke går hull på tanker dersom skipet skulle gå på grunn. Fartøyet kan ta imot redningshelikopter, slepe båter, slukke skipsbranner og ta ombord oljevernsutstyr og kan dermed assistere ved skipsuhell.
Leie skipet
Kronprins Haakon er en ettertraktet nasjonal forskningsressurs og det er viktig for Norge at skipet brukes på en best mulig måte. Normalt vil skipets tilgjengelige tokttid bli fordelt mellom Norsk Polarinstitutt (skipets eier), UiT – Norges arktiske universitet og Havforskningsinstituttet, men det vil i perioder kunne leies ut til andre norske offentlige institusjoner, utenlandske forskningsorganisasjoner eller kommersielle aktører.
Organisasjoner som ønsker å benytte skipet skal starte prosessen for å få tildelt tokttid ved å sende en foreløpig anmodning til kph@npolar.no. I tillegg til en kort skisse av det vitenskapelige arbeidet, med geografisk område og begrunnelse, skal interessenten presentere seg selv, sine samarbeidspartnere og en finansieringsplan. Behovet for detaljering er høyere for søkere som ikke er kjent for noen av institusjonene på forhånd.
Bakgrunnen for prosedyren er at de tre faste brukerne av skipet ønsker en standardisert og samordnet vurdering av henvendelser om leie av hele eller deler av tokt, fra eksterne aktører. Hovedformålet med dette er å sikre gode undersøkelser og vurderinger av potensielle sikkerhetsmessige eller andre mulige problemstillinger assosiert med søknader om tokttid.
Om skipet
- Isklasse: Polar Class 3 (operasjon i 2-årig is)
- Utrustet med moonpool og kan operere ROV, AUV og helikopter
- Rekkevidde: 15.000 nautiske mil
- Marsjfart: 15 knop
- Lugarer: 38 (15 crew og 40 gjester)
- Laboratorier: 15
- Lengde: 100 meter
- Bredde: 21 meter
- Byggeår: 2016-2017
- Kostnad: 1,4 milliarder kroner
- Eier: Norsk Polarinstitutt
- Drift: Havforskningsinstituttet
- Brukere: UiT Norges arktiske universitet, Norsk Polarinstitutt og Havforskningsinstituttet
Flere tekniske spesifikasjoner
Kontakt
Telefon: +47 55 90 64 80
Iridium: +881 677 752 265
Kallesignal: 3YYQ
Kontaktpersoner
- Norsk Polarinstitutt:
Stig Mathisen, 99166161 - Havforskningsinstituttet:
Pressetelefon, 400 22 999 - UiT Norges arktiske universitet:
Karine Nigar Aarskog, 95158407