Norges forskningsskip Kronprins Haakon var plattform da statsministeren inviterte nordnorske aktører til fjords for meningsutveksling.
For første gang som statsminister gikk Jonas Gahr Støre om bord i isbryteren, som denne uka ligger til kai i hjemmehavna Tromsø under konferansen Arctic Frontiers.
Forskningsskipet «Kronprins Haakon» har fått en viktig rolle som arena for norsk og internasjonal møteaktivitet under den storstilte konferansen som foregår hvert år i ishavsbyen. Konferansen samler rundt 1400 deltakere fra inn- og utland innen forskning, næringsliv og politikk for å diskutere problemstillinger rundt utviklingen i nordområdene.
Grønn energi
Sammen med fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran og representanter fra nordnorsk næringsliv dro statsministeren til fjords for å få innspill til hvordan regjeringen kan legge til rette for vekst og arbeidsplasser i nord.
Temaene som ble diskutert var Nord-Norges konkurransefortrinn, det grønne skiftet og den sikkerhetspolitiske situasjonen.
–Nord-Norge kan spille en avgjørende rolle i det grønne skiftet, og har store muligheter innen reiseliv, havbruk og fiskeri, og flere andre næringer. Men da må det være attraktivt å leve og jobbe i Nord-Norge, og det er et viktig mål for regjeringen, sier statsministeren.
Under møtet vektet statsministeren grønn næringsutvikling og snakket varmt om vindkraft og elektrifisering som kraftkilder i nord, både for å nå utslippsmål og for å skape ny aktivitet i nord.
Direktørene fra de tre forskningsinstitusjonene som er sterkt involvert i det isgående fartøyet: Norsk Polarinstitutt, Havforskningsinstituttet og UiT Norges arktiske universitet var også invitert med på møtet.
– Bringer polarforskningen til et internasjonalt nivå
Når statsministeren legger møter om bord på isbryteren under sitt Tromsø-besøk, er det en bekreftelse på skipets verdi og aktualitet, og samarbeidet som skipet er tuftet på, mener direktør Ole Arve Misund.
– Forskningsskipet Kronprins Haakon har i løpet av sine fem første år løftet norsk polarforskning til et høyere internasjonalt nivå. Det skyldes blant annet samarbeidet mellom Universitetet i Tromsø som største bruker, Havforskningsinstituttet som reder og Norsk Polarinstitutt som eier.
- Les mer om FF Kronprins Haakon: Ei rett investering (31.01.2023)
Lastet med lokal kunnskap
Misund minner om at ut fra det sterke forskningsmiljøet i Tromsø får verden viten som bidrar til å etablere bærekraftige løsninger for klimautfordringer vi kanskje bare har sett begynnelsen på.
Forskningsmiljøene er også en tidsriktig sparringspartner for næringer i nord.
– I Tromsø har vi infrastrukturen; med kunnskapsparken Framsenteret og Universitetet i Tromsø Norges Arktiske universitet som bærende miljøer. Vi har beliggenheten, historien og viljen. I sum gir det enorme strategiske muligheter for hele regionen, når disse miljøene og «Kronprins Haakon» med hyppige tokt skal jakte ny kunnskap.
Antarctic Frontiers
«Kronprins Haakon» ble sjøsatt i 2018 og siden den gang har skipet seilt på store og viktige tokt i Antarktis og i Arktis, og som har resultert i en rekke forskningsresultater om naturen i polarområdene.
Under rundbordsmøte i dag, da alle deltakerne etter tur fikk komme til ordet, vektet Misund forskningsskipets sentrale rolle som verktøy i datainnsamling fra polare strøk, i lys av klimaendringer som slår ned med full styrke i Arktis, og som også setter spor sør på kloden.
Smeltingen i Antarktis skyter fart, havnivået stiger og dyrearter er under press. Tromsø har siden Norge begynte å utforske polområdene vært utgangspunkt for ekspedisjoner som har bidratt med kunnskap og forståelse. Den første storstilte internasjonale vitenskapelige ekspedisjonen til Antarktis, Maudheim-ekspedisjonen, brukte fangstskuta «Norsel» fra Tromsø og den erfarne ishavsskipperen Guttorm Jacobsen for å frakte folk og forsyninger sørover, i krevende polar natur og vær.
I dag er disse toktene, og den kunnskapen de samler, viktigere enn noen gang.
– Tromsø er byen for Arctic Frontiers, men byen er også sentrum for Antarctic Frontiers, sa direktør Ole Arve Misund, som selv nylig er hjemkommet fra Antarktis, der han deltok i en delegasjon med klima- og miljøminister Espen Barth Eide i spissen til den norske forskningsstasjonen Troll, for å studere betydningen av norsk antarktisforskning og -politikk og behovet for å oppgradere stasjonen.
– Norge har forpliktelser i sør
Forskerne har store oppgaver foran seg i sør. Klodens sørligste hav er lite undersøkt. Det mangler viktig kunnskap om hvordan artslivet, fra bunn til topp i næringskjeden, påvirkes av global oppvarming. I tillegg finnes den største ismassen i verden i Antarktis, som utgjør om lag 90 prosent av jordas ferskvannsis.
Det er enorme mengder is som potensielt kan smelte og bidra til ytterligere endringer i økosystemet.
«Kronprins Haakon» sin rolle i Antarktis kan derfor ikke underkjennes, understreker Misund.
–Der har Norge forpliktelser, ansvar og ambisjoner for å bidra til å skaffe kunnskaper om utviklingen i Sørishavet.
I 2018/2019 var skipet på sin første ekspedisjon til Sørishavet, neste ekspedisjon planlegges til årsskifte 2023 – 24. Målsettingen er at FF «Kronprins Haakon» skal benyttes i Antarktis cirka hvert femte år.
Når isbryteren neste gang setter kursen mot Antarktis fra Tromsø bidrar skipet til å videreføre byens polartradisjoner til havs.
FF Kronprins Haakon
- Isklasse: Polar Class 3 (operasjon i 2-årig is)
- Utrustet med moonpool og kan operere ROV, AUV og helikopter
- Rekkevidde: 15.000 nautiske mil
- Marsjfart: 15 knop
- Lugarer: 38 (15 crew og 40 gjester)
- Laboratorier: 15
- Lengde: 100 meter
- Bredde: 21 meter
- Byggeår: 2016-2017
- Kostnad: 1,4 milliarder kroner
- Eier: Norsk Polarinstitutt
- Brukere: UiT Norges arktiske universitet (UiT), Norsk Polarinstitutt (NP) og Havforskningsinstituttet (HI)