Norsk Polarinstitutt har inngått avtale om kjøp av ti spesialbygde beltevogner som er nødvendig for oppgradering av Troll forskningsstasjon i Dronning Maud Land i Antarktis. Byggingen av en ny stasjon er ikke vedtatt, men regjeringen har besluttet et pågående forprosjekt for utbedring av stasjonen, ledet av Statsbygg.
Allerede før jul i år skal de tre første maskinene være på plass på isen, klare til å ta fatt på krevende transportoppdrag i verdens mest værharde område.
De spesialutviklede anleggsmaskinene er designet for å trekke opptil 10–15 sleder med en totalvekt på hele 150 tonn fra iskanten og inn til stasjonsområdet – en avgjørende oppgave i byggeperioden.
– Dette er beltevogner i særklasse, som er skreddersydd for Antarktis-operasjoner og utviklet i tett samarbeid med Polarinstituttets egne sjåfører og mekanikere. Det finnes knapt tilsvarende maskiner i norsk sammenheng, sier direktør for operasjon og logistikk Erland Loso i Norsk Polarinstitutt.
Avtalen med det det norske selskapet Owren har en verdi på 175 millioner kroner. Maskinene bygges av det canadiske selskapet Prinoth.

Troll forskningsstasjon i Antarktis i januar 2024. Foto: Trine Lise Sviggum Helgerud / Norsk Polarinstitutt
Med de nye beltevognene på plass vil transporten av moduler og øvrig utstyr til ny stasjon kunne gjennomføres i den korte og hektiske antarktiske sommersesongen. Turen fra lossestedet ved iskanten og inn til Troll forskningsstasjon tar 2-3 dager. Maskinene vil være i nær kontinuerlig drift, og er helt sentrale i logistikken bak det ambisiøse byggeprosjektet.
Investeringen kommer som følge av bestillingsfullmakt i statsbudsjettet for 2025 knyttet til oppgraderingen av Troll forskningsstasjon i Dronning Maud Land.
– Anskaffelsen er viktig for tidsskjemaet i arbeidet med ny stasjon, men også for norsk Antarktisforskning, sier direktør Camilla Brekke i Norsk Polarinstitutt. Den nåværende stasjonen er helt på tampen av livsløpet, og vi trenger en moderne maskinpark som imøtekommer de ekstreme værforholdene i Antarktis. De nye beltemaskinene bidrar til å legge et grunnlag for å utvikle og løfte norsk forskningsinnsats i Dronning Maud Land, sier Brekke.
De nye beltevognene markerer et viktig skritt i moderniseringen av norsk polarforskning og styrker Norges posisjon som en ledende aktør i sør.
—
For mer informasjon, kontakt: Erland Loso, direktør for operasjon og logistikk Norsk Polarinstitutt – 905 47471
Pål Jakobsen, kommunikasjonsdirektør Norsk Polarinstitutt – 957 65959
Ny Troll forskningsstasjon
- De ekstreme forholdene i Antarktis gjør at dagens Troll forskningsstasjon, som ble etablert i 1990, nærmer seg slutten av sin levetid. Forprosjektet utreder et nybygg med plass til 65 brukere.
- Statsbygg er byggherre for prosjektet, og har inngått totalentreprise med samspill-kontrakt med Skanska for byggingen av den nye stasjonen. Norsk Polarinstitutt drifter Troll forskningsstasjon, som er sentral for norske forskningsinteresser i Antarktis.
- For tiden utarbeides forprosjektet, som skal være ferdig tidlig i 2027. Deretter vil regjeringen vurdere den videre gjennomføringen av prosjektet før saken eventuelt fremmes for Stortinget.